Je lijst betaalt jou niet, jouw klanten wel

On 25 april 2017

In 2013 had ik 500 ondernemers op mijn lijst staan en verdiende ik 80.000 euro. Laatst sprak ik een onderneemster met 20.000 mensen op haar lijst die behoorlijk met haar omzet worstelde en maar niet vooruitkwam met haar bedrijf.

Rara hoe kan dat? De een heeft 500 en de ander 20.000 mensen op haar lijst.

Maar wat blijkt na bovenstaand voorbeeld? Juist: je kan dit soort getallen helemaal niet met elkaar vergelijken.

De ‘’Money Is In The List’’ mythe moet maar eens doorbroken worden. Hoezo meer mensen op je lijst?

De getallen in je bedrijf die wel in de gaten moet houden zijn met name de winst die uit je omzet haalt. Hoeveel cash komt er nou daadwerkelijk bij jou binnen?

Hoeveel hou je over om te investeren in de groei van je bedrijf, het bouwen van je team, het opbouwen van je pensioen en het snel afbetalen van je hypotheek?

Gillend van gekte hoor je ze rondschreeuwen op Facebook:’’Ik wel 4500 aanmelders voor mijn challenge!!!!’’ So what??

Ik bedoel, wil jij een lijst bouwen of je business bouwen? Met een lijst bouwen bouw je namelijk nog geen duurzaam winstgevend bedrijf.

Wil jij mensen aantrekken die alleen voor je gratis weggever gaan? En dat ze daarna nog 2 jaar nadenken of ze al dan niet bij jou iets gaan kopen? Doodzonde van jouw waardevolle tijd!

Waarom zou je heel veel mensen op je lijst willen hebben die totaal niet de intentie hebben iets van jou te kopen? Die zijn vaak lichtjaren verwijderd van het feit dat jij een oplossing hebt voor hun probleem.

Of wil je echt geinteresseerden aantrekken aan wie je snel een aanbod kan doen? Die de waarde ervan inzien om jou te betalen? Ze zijn zich bewust van hun probleem, ze snappen dat ze met jouw oplossing een stap verder komen, ze durven uitdagingen aan te gaan, stellen de juiste vragen etc.

Je hebt dan veel minder tijd nodig om hen uit te leggen waarom het nu zo belangrijk voor ze is dat ze in zichzelf investeren. Je kan ze dan veel beter helpen met hun koopbeslissing.

Als jij mensen naar je toe wilt trekken die wel iets bij je gaan kopen zal je echt met ander soort titels of onderwerpen moeten komen t.a.v. je nieuwsbrief of blog. Puur schrijven voor die nieuwsbrieflezers die potentiële klanten zijn.

Maar ja, je ziet massaal challenges, Facebook Ads, webinars en gezamenlijke summits aan je voorbij komen. Hun doel is hun lijst bouwen. Werkt dat?

Ja, dat lijst bouwen werkt wel, maar of ze de juiste gekwalificeerde leads eruit halen waarmee ze hun bedrijf bouwen is maar de vraag. Laat staan of ze winst maken.

De vraag is hoeveel mensen van jouw lijst hebben iets van je te kopen zodat jij je winstdoel bereikt? En hoeveel mensen op jouw lijst heb je nodig om dit te verdubbelen?

Kloppen de tactieken die jij toepast om je lijst te laten groeien bij het inkomen waar je naartoe wilt groeien dit jaar?

Ben jij van het schieten met hagel? Of zet je een slimme focus qua tactieken in om het juiste aantal mensen te bereiken zodat jouw bedrijf echt sterk groeit?

Spendeer jij veel tijd aan het groeien van je lijst met mensen die toch niet bij jou gaan kopen? Of stop jij jouw energie liever in mensen die jou betalen?

Als je nog niet zo lang onderneemt is het belangrijk te focussen op de mensen die al op zoek zijn naar wat jij aanbiedt. Ze zijn zich bewust van hun probleem en zoeken een oplossing. Vraag jezelf dan af: wat kan jij hen aanbieden dat echt anders is qua boodschap zodat je met je gratis weggever de juiste mensen aantrekt en kwaliteit krijgt op je lijst?

Als je al wat langer onderneemt en je hebt je boodschap en salesproces helder, kun je zelfs mensen aantrekken die zich niet eens bewust zijn van hun probleem.

Kortom, meer gekwalificeerde leads naar je lijst halen. Dat gaat je veel meer van de juiste klanten opleveren en bouw je vanuit die sterke focus een winstgevend bedrijf.

Zet de toon met de taal die jij inzet in jouw emailmarketing en dan verandert die tactiek in een lucratieve strategie.

Meer weten? Boek een Gratis Succes Gesprek en ik vertel hoe jij dit kunt toepassen voor jouw bedrijf.

Hou van jezelf!

XXX Petra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *