Hoe jij bedrijf bouwt vanuit het succesraamwerk van de Why, How en What van Simon Sinek

On 16 mei 2017

Even tussen ons, het boek over de Why, How en What van Simon Sinek is prachtig, maar dat komt omdat hij het boek Good To Great heeft gelezen van Jim Collins.

Het is maar dat je het weet.

Neemt dus niet weg dat het een goed boek is en Sinek een aantal wijze zaken opsomt.

Waarom dit keer over de Why, How en What schrijven? Omdat ik mij erger aan een aantal zaken.

Veel ondernemers breken niet door. Ze krijgen hun dienst of product niet verkocht, de lancering mislukt, de prijzen zijn te laag, werken in een baan in loondienst erbij etc.

De grootste fout die ze maken is dat ze totale focus hebben op het verkeerde…de What. Deze What is hun product of dienst.

‘’Hoe verkoop ik nou meer diensten of producten?’’ is de vraag. Sorry, maar dat is de verkeerde vraag.

Beter is starten met de vraag: ‘’Hoe maak ik meer connectie vanuit waar ik voor sta (mijn waarden) met mijn potentiele klanten?’’ Ja, Start Met Why dus.

Wat deze vraag je oplevert? Sowieso meer klanten, maar ook betere prijzen, je bedrijf blijft langer bestaan en jij haalt meer voldoening uit je bedrijf.

Bij business bouwen gaat het altijd over het stellen van de juiste vragen. Dat wordt nogal eens vergeten.

Graag zet ik de succesaanpak van Sinek voor je op een rij zodat jij meteen flink stappen maakt met jouw bedrijf.

Om een sterk bedrijf te bouwen start je niet met je product of dienst. Je product of dienst is een resultaat van een gedachtegang die hieraan vooraf gaat.

Je gaat eerst je businessmodel in elkaar zetten en zorgen dat alles op elkaar aansluit. Ik zie veel ondernemers maar een of andere dienst of product bedenken zonder dat er enige connectie met de rest van hun businessmodel.
De kans dat je dan slaagt is nihil.

Start met de Why
In de communicatie met klanten worden vaak alle denkbare tactische middelen uit de kast getrokken om meer bekendheid te geven aan een product. Een mooie, technisch perfecte website bijvoorbeeld, of nieuwe brochures.

Die blijken uiteindelijk niet het beoogde effect te hebben.

De reden? Het ontbreken van een creatief concept, een boodschap van binnenuit. Het slagen en de samenhang van alle communicatie zijn afhankelijk van een alles overkoepelend concept waarmee je de emotie raakt van je potentiële klanten.

Voorbeeld van Coca Cola: Open Happiness.

Eenmaal een emotioneel element toegevoegd aan je dienst of product krijgt het meer lading. Door deze lading gaat je dienst of product beter aanslaan bij jouw markt. Het raakt ze.

De Why zit in jouzelf en die is helemaal niet zo spannend. Je hoeft er echt niet uren en dagen ermee bezig te zijn. Wat voor de een werkt, hoeft voor jou niet zo te zijn.

Hoe het ook snel kan? Stel jezelf 3 vragen:
1. Wat vind jij belangrijk?
2. Waar geloof jij in?
3. Hoe wil jij herinnerd worden door je familie, vrienden en kennissen?

Zo wow, je WHY in een notedop! Jij bent nu de leider van je leven.

Koppel die waarden (die jij belangrijk vindt) en jouw overtuigingen (wat jij gelooft dat waar is) aan je dienst en product als je erover communiceert.

Communiceer dan welk verschil jij wilt maken met jouw dienst of product. Zonder dit is het lastig concurreren in een overvolle markt.

Voorbeeld als het gaat om mijn bedrijf Iuliano Intelligent Marketing:
Wij zijn een business consultancy die ondernemers helpt meer geld te verdienen, met minder stress. Dat doen wij door hun aanbod slim te integreren in een winstgevend en onderscheidend businessmodel.

Ons doel is het transformeren van mens, bedrijf en maatschappij via de vrijheid en overvloed van het ondernemerschap.

Start met de How
1. Hier start je met het ontdekken van je klant

Ik zei het al, een sterk bedrijf bouw je via het stellen van slimme vragen:

• Is er een probleem dat jouw klant opgelost wil hebben?
• Lost jouw dienst of product daadwerkelijk deze behoefte op?
• En als dat zo is, kun je dit integreren in een levensvatbaar en winstgevend businessmodel?

2. Dan start je de productontwikkeling op
Als je net met je bedrijf start en nog niet zoveel verdient is je eerste dienst of product NIET gericht op de massa. Weet jij waarom?

Omdat geen enkele startup, en dat ben je als je net begint met ondernemen, zich niet de tijd en geld kan veroorloven om een product of dienst te ontwikkelen dat meteen door heel veel mensen gekocht zal worden. Laat staan dat je bedrijfsstructuur erop ingesteld is.

Hier gaan met name veel startende online ondernemers de boot mee in. Ze doen een behoorlijk lange tijd over het ontwikkelen van een prachtig online programma voor vaak een te lage prijs in de hoop dat maar veel mensen het gaan kopen.

Dit werkt niet.

Je wilt op een goedkope manier snel een minimaal levensvatbaar product of dienst in de markt zetten voor een kleine enthousiaste groep waarvan je weet dat ze een urgent probleem hebben, die op zoek zijn naar een oplossing en jou goed kunnen betalen.

Ik leer mijn klanten altijd de Speedy Smart Business Strategie. Dat is een methode waarin je binnen 24 uur een dienst of product aanbiedt aan mensen waarvan je weet dat ze een probleem hebben en naar een oplossing op zoek zijn.

Via deze methode kan je heel goed een 6-cijferige business opbouwen.

3. Jouw Ideale Klant creëren
Ik help je even uit de droom en schop tegen de mythe aan: De ideale klant bestaat niet!

Die creëer jij 😉

Wel heeft ‘’jouw ideale klant’’ aan een aantal criteria te voldoen wil jij groeien naar een business van Euro 100.000 of hoger. Als jij eenmaal weet wat je wilt aanbieden stel je de volgende vragen:

• Is aanbod urgent en belangrijk genoeg voor de markt om voor te betalen? Wat willen ze betalen?
• Is dit de juiste oplossing voor het probleem dat ze hebben?
• Is het probleem dat jij wilt oplossen wel het echte probleem of zit er meer achter qua problemen?
• Zijn de mensen waar jij je op richt zich wel bewust van het feit dat ze een probleem hebben?
• Zijn ze actief op zoek naar een oplossing hiervoor?
• Hebben ze al eens acties ondernomen om dit probleem op te lossen?
• Zijn ze bereid en in staat om mensen te betalen zoals jij om dit probleem op te lossen?
• Wat is hun level van frustratie of probleem als het gaat om jouw propositie? Is dat must-have, nice-to-have of heb het niet echt nodig?

4. Bouw je bedrijf met een levensvatbaar en winstgevend businessmodel
Als jij een product of dienst op de markt zet, geloof jij ergens in. Jij doet een aanname. Jij hebt die aanname heel erg goed te testen, dat scheelt je bakken met geld.

Veel ondernemers testen hun aanname helemaal niet en daarom werken veel productlanceringen niet.

• Wat ga jij doen om jouw propositie/aanname te valideren?
• Hoe maak jij jouw aanname meetbaar?
• Welke criteria bevestigen dat jouw aanname klopt?

Eenmaal dit op een rij heb je mooie testresultaten en krijg je op basis van deze test in de markt weer de nodige inzichten en kan je daarna de juiste stappen nemen die passen bij dit inzicht.

 

 

Start met de What
1. Product of dienst lanceren: Fail Fast, Fail Often

Jouw aanname, oftewel je dienst/productidee getest? Je kan hier geld mee verdienen?

Dan ga je de boer op en het verkopen.

Als het goed is gaat het snel en ja je gaat ook fouten maken.

Des te sneller je overgaat tot actie, des te sneller groeit je bedrijf. Je leert namelijk van je fouten, niet van wat goed gaat 😉

Meer weten over hoe jij succesvol jouw dienst of product ontwikkelt en lanceert?

Vraag hier jouw Gratis Succes Gesprek in.

Hou van jezelf!

XXX Petra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *