Dit vind ik doodeng…

On 7 mei 2013

Er breken spannende tijden aan en ik ben heel nerveus.

Volgende week volg ik zelf een training, een hele bijzondere. Ik ga leren hoe je van je Nederlandse bedrijf een sprong maakt naar een internationaal bedrijf.
Ik begin nu aardig wat voet aan de grond te krijgen in dit land, maar global ondernemerschap vind ik nog een doodeng idee. Hoe komt dat toch?

 

Zichtbaar worden an sich is best een heel kwetsbaar proces merk ik. Je gaat voor (grote) groepen spreken, je kunt voortdurend kritiek verwachten, mensen hebben altijd wat op en aan te merken.

Niet al die mensen zien hoe je bent gegroeid, hoe je hebt geworsteld en hoe hard je hebt gewerkt om te komen waar je nu staat.

Daarnaast spookt voortdurend de stem in mij:”Wie denk jij nou eigenlijk dat je bent om internationaal te gaan ondernemen?” Die stem probeert mij klein te houden.

Ik ben er klaar voor om in de schijnwerpers te gaan staan. Alleen, die stem is echt niet klaar met mij, die reist voortdurend met mij mee.

Die stem daar glimlach ik nu naar, maak er denkbeeldig een prop papier van en geef het een rotschop en zeg:” Ik ben het waard en ik ga het doen!”

Misschien dat je dit herkent? Voortdurend die stem in je hoofd die jou klein houdt en jou tegenhoudt belangrijke stappen met je bedrijf te maken.

Laat eens weten, wat vind jij eng aan zichtbaar worden en in de schijnwerpers staan?

En hou jij jezelf klein? Zo ja, hoe doe je dat? Of welke manier gebruik jij om dit tegen te gaan?

8 reacties to “Dit vind ik doodeng…”

  • Ha Petera,

    Mooi!
    Nog een tip:
    Houdt rekening met de verschillende landen- en regio culturen. Net zoals er verschil is tussen West NL en Zuid NL is dat ook zo in DL, IT, FR etc.
    Je moet dan extra alert zijn dat je goed wordt begrepen.

    Beste groeten,
    Roger

    • Bedankt voor je tip Roger! Zeker belangrijk die verschillende culturen. Ik weet er al veel van gezien mijn thuissituatie (Half Nederlands en Half Italiaans) en van mijn internationale werkervaring in loondienst waar ik de marketing coordineerde voor Europa, Midden-Oosten en Afrika.

      Het was een hele andere aanpak om je tot Finland te richten dan als de aanpak voor Spanje.

      Groet, Petra

  • Mijn stem zegt nog steeds af en toe: “Pas op, straks val je door de mand. Want denk maar niet dat je een echte marketeer bent”.
    Goede tip van die prop papier! Dankjewel!
    Anneke

    • Ach Anneke, wat is nou een ”echte” marketeer? Je bent zo goed als je bent en ik weet jij bent een topper!

      Jouw doelgroep heeft iemand als jij heel hard nodig om tot goede bedrijfsmatige resultaten te komen en daarnaast mooie bijdragen te leveren aan een betere maatschappij en wereld.

      Groet, Petra

  • Hallo Petra,

    Hoe herkenbaar, beide fenomenen.
    Nou heb ik van het eerste – presenteren – al redelijk ‘afscheid genomen’. Gewoon door het te doen én door me te realiseren dat niemand in de zaal weet wat ik ga presenteren… Dus wat kun je fout doen? Niets!
    Alleen zorg ik dat ik wel kies waar ik sta en waarover ik ga spreken (met voldoende kennis van zaken).

    Het bovenstaande houdt natuurlijk direct verband met het jezelf ‘klein houden’. Da’s een lastiger proces om te managen; ervaar ik.
    Kwestie van zelfverzekerdheid en eigen waarde opbouwen. Ik merk dat dat een doorlopend proces is…

    • Bedankt voor je reactie Harry! Fijn dat je goede focus hebt en in je eigenwaarde gelooft.

      Jezelf ‘klein houden’ is inderdaad een lastiger proces om te managen zoals jij dat zo mooi zegt. Ook ik heb gemerkt dat het een doorlopend proces is.

      Het is zeker niet is wat je alleen in het begin je parten speelt, maar telkens komt het weer op. En dan is een groot gevoel van eigenwaarde zonder meer van groot belang.

      Groet, Petra

  • Hoi Petra, herkenbare hoor, die stem. Ook hoe willekeurig het is! Wat je ook doet, het maakt niet uit.

    Bijvoorbeeld: het internationaal gaan waar jij mee bezig bent zit vanaf het begin in mijn bedrijf: Dialo International Art en ik sta zonder enige schroom “in de schijnwerpers” als tv presentatrice.

    Toch ben ik briljant in mezelf klein houden. 🙂 De favoriete frase van mijn stem is: “Genant!” Bij alles wat ik misschien anders doe dan anderen of anders dan wat ik normaal zou doen, komt dat commentaar.

    Wat mij helpt is vragen aan de stem: wat wil je nou eigenlijk tegen me zeggen? En dan komt er altijd een heel goede bedoeling: ik wil dat je veilig bent, ik wil dat je naar jezelf luistert, ik wil dat je weet dat je goed bent zoals je bent, enz.

    Dan antwoord ik weer: zeg dat dan op die manier, want hoe je dit brengt helpt me niet.

    En dan is er peace of mind! Ben ik weer 1 of geen stem. Prettig.

    – Diana

    • Mooi gezegd Diana! Wat stoer dat je op TV komt en dit zonder schroom kan doen.

      Inderdaad stel vragen aan die stem. Meestal bedoelt die stem het niet zo kwaad als hij klinkt. De stem is er misschien zelfs wel om je te helpen.

      Groet, Petra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *