[Video] Hoe jij Social Media in 1 dag in de vingers krijgt

On 15 augustus 2012

Alweer terug van vakantie? Of zit je lekker nog in de zon of heb je liever dat frisse Scandinavische? En hou je alles bij vanaf je vakantieadres via Social Media? Maar misschien dat je juist blij ben dat je daar even niets mee hoeft.

Social Media, het is heel belangrijk dat je het in je vingers krijgt en aan de andere kant: ‚Ķhet is maar 1 stukje van de grote marketingtaart. Wel een lekker stukje overigens ūüėČ

Al die zogenaamde social media experts doen je anders geloven, maar met meer dan 20 jaar ervaring in de marketing weet ik wel beter. Het is gewoon marketing. Maar wel hele lekkere warme marketing. Eindelijk kun je real-time met een klant praten ook al staat hij niet voor je neus.

Praten met je klant ipv alleen maar zenden, van push naar pull heet dat. Of Customer Engagement met een mooi woord. Maar ja, als het goed is, stond je je klant altijd al te woord; klantenservice dus.

Als je klant niet tevreden is, doe je daar wat aan. Nou mooi toch dat je dat met Social Media in real-time kan doen. Social Media is marketing op speed! En ja, daarom kan jij Social Media in 1 dag in de vingers krijgen.

Hoe je dat doet? Daar vertel ik je meer over in deze video:

Het ultieme 1-2-3 marketingsysteem waarbij je winst minimaal 50% stijgt

On 6 augustus 2012

Om je winst te laten stijgen heb je een marketingsysteem nodig. Waar bestaat die uit? Het gaat met name om de juiste contactmomenten om je beter te leren kennen, aardig te vinden en te vertrouwen:

1)    Leren Kennen: Je nieuwsbrief. Heb je die nog niet? Dan zou ik er als een speer mee beginnen. Veel bedrijven denken allerlei social media tralala te moeten doen, maar social media marketing werkt alleen als je eerst je nieuwsbrief en de marketing eromheen op orde hebt.


2)    Aardig vinden: Je website. Je website is geen informatiebrochure. Dat is wat ik  bij veel bedrijven en ondernemers zie. Je website moet in elkaar zitten als een salesmachine, het is je hub om vandaaruit naar je social media toe te werken. Prospects en leads gaan je aardig vinden als je hen op hun problemen aanspreekt en de worsteling die ze ermee hebben. Het moet over de klant gaan en maar een beetje over jou.


3)    Vertrouwen: Je ebook, white paper, salesgesprekken/presentaties, webinars, video op YouTube/Vimeo. Ja, de regel Content Is King gaat nog steeds op. Uiteraard is de keuze aan jou wat je inzet. Alles tegelijk is wat teveel van het goede. Het moet passen bij je klanten, je doelgroep. Aan jou de keus.

Heb je een idee of een onderwerp dat je een keer behandeld wilt zien?
Schrijf je opmerking onder dit blog!

Met weinig budget je bedrijf in de picture

On 30 juli 2012

 Een prachtige en gemakkelijke manier om veel exposure te krijgen voor jouw bedrijf is het plaatsen van persberichten. Wat veel grote bedrijven doen, kan jij ook! Het gaat als volgt:
1.    Schrijf een goed persbericht
2.    Check vele malen het bericht op spelling en grammatica voordat je het uit-stuurt, of laat dit checken
3.    Denk aan het plaatsen van backlinks in je persbericht. Wat zijn backlinks? Zie hieronder verklaard.

Backlinks
Een backlink is in feite een link naar jouw site vanaf een andere site. Een verwijzing. Dit gebeurt als iemand de link van jouw site op zijn website plaatst. Je hebt er nu een backlink bij.

Jouw website heet bijvoobeeld www.jouwdomeinnaam.nl (de URL van de site). Als iemand deze domeinnaam op zijn website plaatst, en de link ook aangeklikt kan worden, dan komen bezoekers van die site op jouw website terecht. Dat is een backlink!

Een backlink wordt door zoekmachines beschouwd als een stem op jouw website. Hoe meer stemmen, des te beter de online vindbaarheid. Goed voor je Search Engine Optimization! Normaal gesproken kost het veel tijd om bovenaan te komen op Google. Je moet dan veel schrijven op je site en backlinks verzamelen. Op deze manier kom je dus ook hoog in de zoekmachines.

Wanneer je een persbericht plaatst? Bijvoorbeeld als je een nieuwe site lanceert of een nieuw product of dienst hebt ontwikkeld dat veel waarde biedt voor jouw doelgroep.


Enkele sites die je kunt gebruiken om persberichten te plaatsen op het internet zijn:

‚Äʬ†¬† ¬†Persberichten.com (betaald)
‚Äʬ†¬† ¬†Nieuwsbank.nl (betaald)
‚Äʬ†¬† ¬†Online-persberichten.nl
‚Äʬ†¬† ¬†Onlinepersbericht.com
‚Äʬ†¬† ¬†Persberichten.biz
‚Äʬ†¬† ¬†Emea.nl
‚Äʬ†¬† ¬†Nubericht.nl

Ik wens je een mooie zomer toe met veel nieuwe klanten!

 

 

 

Waarom verziendheid beter voor je business is dan een mooie navel

On 26 juli 2012

Een van mijn grote marketinghelden is Seth Godin. Ik lees elke dag zijn blog. Zo kwam er van de week een blog voorbij waarin hij sprak over strategie. Vaak is strategie een beetje een bla bla woord, omdat velen niet weten waar ze het over hebben. Strategie gaat over de juiste keuze maken voor de toekomst van je bedrijf. Je wilt niet alleen vandaag je brood verdienen, maar graag ook over 1 of 3 jaar. Hoe maak je dan de juiste keuze? Wat jij verkoopt bestaat namelijk al.  Jouw product of dienst gaat pas groeien als je vooruit en verder durft te kijken. Juist ja, door verder te kijken dan je neus lang is!

Veel bedrijven blijven hangen in wat ze kennen, ze wentelen zich lekker rond in hun nestje, hun markt, de bekende klanten: ‚ÄúZo doe ik het al jaren. Ik weet echt wel wat er speelt in mijn business.‚ÄĚ Maar als je doorvraagt blijkt dat ze heel veel last van de crisis hebben. Ze maken amper groei door en wachten het allemaal rustig af. Wat ze doen tijdens het wachten? Ik denk dat ze hun mooie navel aan het bekijken zijn.

Ook zijn er gelukkig bedrijven die de ene na de andere vestiging openen. Ze trekken klanten aan en groeien. Hoe dat kan? Deze eigenaar kijkt verder dan zijn neus lang is. Hij kijkt naar trends en denkt vooruit. Zijn navel vindt hij ook wel mooi, maar daar staart hij niet voortdurend naar. Sam Walton, de oprichter van de retailreus WalMart heeft het tot een groot succes gemaakt omdat hij een retail strategie heeft ontwikkeld die totaal nieuw was in zijn markt en niet omdat hij zijn bedrijf beter runde. Hij keek vooruit, voelde de trends aan, speelde daarop in en zette het in de markt.

En vertel eens, heb jij in je business wel eens last van navelstaren?

Hoe een bedrijf tonnen aan omzet verloor

On 25 juli 2012

De komende twee weken zit ik in mijn ‚Äė‚Äôzomerverblijf‚Äô‚Äô in Zeist, oftewel het huis van mijn zusje. Heerlijk aan mijn boek werken, genieten van de prachtige tuin en met een aantal mensen afspreken die hier in de buurt wonen.

In alle rust moest ik ineens aan een bedrijf denken dat ik vorig heb leren kennen. Het is vlakbij Rotterdam gevestigd, in één van de Drechtsteden. In 2007 hadden ze een superidee. En echt ze hadden hier enorm veel winst mee kunnen maken. Ze voelden haarscherp aan dat de tijd rijp was voor hun idee en dat het groots kon worden.

Maar ja, hoe pak je dit nu slim aan dachten ze. Ze lieten het bij het opzetten van een website en doen er wat kleine handel mee. Ze gaven het niet de volle aandacht. De waan van de dag slokte dit op. Daarnaast hadden ze eigenlijk geen goed idee hoe hier qua marketing mee aan de slag te gaan en er geld mee te verdienen. Deze kennis ontbrak.

Eenmaal bij hun aan tafel geschoven kon ik ze vertellen dat in de jaren daarna vele anderen dit idee ook hebben gehad en dat zij er wel mee aan de slag zijn gegaan en het deels tot een succes hebben gemaakt. Ze hebben al die jaren tonnen aan geld laten liggen en een grote kans gemist. Ze hebben niet kunnen voorzien dat het een groot succes kon worden. En dat is nou juist waar het om gaat als je je business wil laten groeien en naar een hoger niveau wil tillen: vooruit kijken, kunnen anticiperen op trends en kansen. Dat is de ultieme kracht en concurrentievoordeel van vandaag de dag!

Ik wens je een mooie zomer toe met veel nieuwe klanten!

En vertel eens, wat was nou jou grootste zakelijke blunder?