Krijg meer business, ga mee op reis met je klant!

On 26 april 2010

Bij het verkrijgen van meer business gaat om de customer insight en niet om eenmalige aankopen van de klant die je binnenlokt met bijvoorbeeld prijsverlaging. Om meer customer insight te verkrijgen kun je de  Customer Activity Cycle gebruiken. Met deze tool bekijk je het totale beslisproces van de klant dat zich uitstrekt over verschillende contactmomenten. Je bestudeert hier in feite het aankoopgedrag van de klant in zijn reis op weg naar de aanschaf van jouw product en/of dienst. Je kunt het de Customer Journey noemen.

Voor zover je het nog niet weet dit aankoopgedrag van klanten is onlogisch en irrationeel, zowel voor offline als online. Aankoopbeslissingen, loyaliteitsbeslissingen en drijfveren voor menselijk gedrag spelen zich voor meer dan 90% af in het onbewuste en zijn daardoor niet onder woorden te brengen. Ons onbewustzijn – dat een verwerkingscapaciteit heeft die 200.000 keer sneller is dan ons bewustzijn – structureert onze gedachten en gevoelens en bepaalt daardoor ons gedrag. Juist door deze onbewuste en emotionele factoren, en niet de rationele factoren, kun je je onderscheiden. Het zijn de emotionele factoren waarmee u het verschil kunt maken, niet de rationele factoren.

Hoe dus die ene impactvolle, onderscheidende propositie te verkrijgen? Dan zul je de emoties van je klant moeten ervaren! Bij offline doe je dit door het aankoopgedrag te verdelen in verschillende fases binnen de Customer Journey: pre-aankoop fase, de aankoop fase en de na-aankoop fase. Dit doe je niet alleen bij nieuwe klanten, maar zeker ook bij je huidige klanten. Bestaande klanten zijn misschien nog wel belangrijker dan nieuwe klanten.

Ook online zijn klanten niet rationeel bezig. Online bezoekers van websites die aankopen willen doen volgen geen logische klikpaden. De klant beweegt zich op het internet als een stuiterende tennisbal die overal kan neerkomen. Nog teveel marketeers bij bedrijven denken dat elke bezoeker zich op dezelfde manier denkt en gedraagt op de website. Hierdoor krijg je matige en ongeïnspireerde interactie met de gebruiker en dus slechte conversie-resultaten. Inspirerende klantinteractie is met name belangrijk voor bedrijven met grootschalig klantcontact als energiebedrijven, telecomoperators, banken en verzekeraars. Het ontwikkelen van een persona kan hierbij helpen. Persona’s zijn verzonnen karakters die het koperspubliek vertegenwoordigen. Deze persona’s leveren een bedrijf demografische, psychografische en topologische gegevens (en zelfs online gedrag) over zijn klant en brengen het in relatie met de manier waarop zijn producten en/of diensten gekocht worden voor hun specifieke markt.

Dus als je ook de reis van je klant wilt meebeleven, bedenk dan eerst goed hoe je de Customer Journey zowel offline als online gaat inzetten.

Bron: Neuromarketing principes van Paul Postma en Martin Lindstrom (zie ook artikel in Tijdschrift voor marketing oktober 2009 – Onlineklantgedrag: volg de stuiterende tennisbal, Bart Clement)