De top 5 valkuilen voor ondernemers…en 22 augustus 20:30 uur Gratis Live Verdienmodellen Masterclass

On 20 augustus 2017

Na de afgelopen jaren met vele ondernemers te hebben gewerkt, zie ik telkens weer dezelfde worstelingen en misstappen voorbij komen.

Hieronder benoem ik 5 valkuilen waar ondernemers in trappen en hoe jij dat kan voorkomen.

Ga ze niet allemaal in 1x aanpakken en oplossen, kies er 1 uit en focus je op datgene waar jij de komende maanden de grootste voortuitgang mee kan boeken!

1. 24/7 Werken
Omdat het misschien voor jou kan, hoef je het nog niet te doen. Alsmaar met je bedrijf bezig zijn leidt tot grote vermoeidheid, verlies van perspectief en productiviteit.

Vrije tijd nemen is essentieel om creatief te zijn en weer bij te komen. Neem gerust jouw vrije tijd.

Vorig jaar heb ik 3 maanden NIET in of aan mijn bedrijf gewerkt. Ik was op vakantie en volgde een opleiding tot internationaal gecertificeerd trainer.

2. Verkopen van een 13-in-dozijn product/dienst
Een 13-in-dozijn product/dienst noem je ook wel een commodity. Het is voor de massa en niet onderscheidend.

En als het zich al onderscheidt is het op functionele zaken zoals: kost minder, het heeft kwaliteit, verlaagt risico, bespaart tijd, versimpelt, je verdient er geld mee, minder gedoe etc.

Lekker belangrijk!

Ja uiteraard wel belangrijk, maar niet onderscheidend genoeg met zoveel concurrentie om je heen. Het blijft in de ogen van jouw klanten een simpele transactie die je doet.

Het antwoord is je te focussen op transformaties. Ondernemers moeten hun klanten via hun aanbod betekenisvolle, unieke ervaringen geven.

Loop niet mee met de massa. Succesvolle innovatieve bedrijven richten zich in het begin op de marge, op de scherpe randjes van de massa, op de voorlopers (The Crazy Ones!).

Je wilt je verbinden met die voorlopers en niet met de massa die gelooft in Hoe-Word-Ik-Snel-Rijk-In-5-Dagen-Challenge of Hoe-Vind-Ik-Snel-Klanten-Met-Toffe-Tactische-Tools. Dan word je zeker niet rijk 😉

Verleg je focus van producten naar relaties.

3. Het alleen willen doen
Geef toe: Jij bent niet overal goed in. En dat is ok. Daarom is werken in een team zo effectief – andere mensen om je heen hebben om jou verder te brengen. Om de dingen te doen die jouw tijd en energie opslurpen, en jou ondersteunen in jouw groei.

Kom uit dat denken als een werknemer en alles als kosten te zien. Denk als een ondernemer en snap nou eens dat het een investering is die je over een paar jaar afschrijft.

Echt, je hoeft helemaal niet te starten met een Virtual Assistent ofzo. Dat is niet wat ik bedoel.

Kijk naar welke taken er zijn in jouw bedrijf. Welke taken kan jij minder goed? Wie ken jij in jouw netwerk die deze taken beter doet? Huur mensen in (voor mijn part de buurvrouw) op taken en maak hen verantwoordelijk voor die taken.

Zoek een speler, geen toeschouwer.

4. Geen lange termijn visie hebben
Het is vrij gemakkelijk om overrompeld te raken door alles wat op je bordje ligt om te doen. Maar elke belangrijke actie start met visie van iets waar jij in de toekomst wilt zijn.

Maak iedere taak tot iets waar jij echt achter kan staan en passie voor hebt. Als jij nog voor een langere tijd een bedrijf wilt hebben, droom er dan over, ontwerp je topbedrijf en schrijf op wat je te doen staat.

En ga dit dan delen!

5. Geen ondersteuning
Als ondernemer kan je je wel eens alleen voelen. Je vrienden en familie ondersteunen je vast wel. Maar ze begrijpen meestal niet de druk waar jij onder staat om het leven neer te zetten dat jij wilt.

Vind daarom de ondersteuning die jij nodig hebt. Op die manier krijg je steeds nieuwe toevoer van inzichten en groeimomenten om succesvol te worden zoals jij wilt.

Weet je waarop te focussen om de doelen die jij wilt halen met je bedrijf om het te laten groeien.

Om meer beweging en inkomsten in je bedrijf te krijgen, daar heb je strategische focus voor nodig. Je niet laten afleiden door zogenaamde ‘Quick-fix formules’, maar echte professionele keuzes gaat maken.

Graag vertel ik je er dinsdagavond 22 augustus om 20:30 uur meer over in mijn gratis live Business Masterclass 15 Verdienmodel Geheimen.

In mijn GRATIS LIVE TRAINING ontdek je:
– De 9 essentiële BOUWSTENEN voor jouw eerste Euro 100.000
– Slimme VERDIENMODELLEN waarmee jij lekker verdient
– De ONTBREKENDE PUZZELSTUKKEN in jouw bedrijf
waardoor jij te weinig verdient
– Hoe jij CONSTANTE STROOM van klanten krijgt en een VOORSPELBAAR HOOG INKOMEN
– Wat je kunt doen om de voor jouw PERFECTE LIFESTYLE en VRIJHEID in je bedrijf te creëren

+++ Je ontvangt het gratis werkboek 15 Verdienmodel Geheimen.

Ik spreek je graag dinsdagavond om 20:30 uur.

Hou van jezelf!

XXX Petra

P.S.: Mocht jij anders ondernemers die ook graag hun bedrijf (verder) van de grond willen laten komen, mail ze dan dit blog.

F*ck de ideale klant, op naar de menselijke maat!

On 15 augustus 2017

Als ik 1 ding weet is het dit: Goede bedrijven zijn gebaseerd op profielen, maar geweldige bedrijven zijn gebaseerd op mensen.

De traditionele marketing 1.0 benadering gaat vaak over psycho-demografische profielen. Je deelt dan klanten in categorieën op basis van dezelfde sociaaleconomische kenmerken.

Bijvoorbeeld Leeftijd, inkomen, welke auto, wat leest hij of zij, burgerlijke status etc.

Nieuwe, moderne marketing richt zich op de taken, pijnpunten, doelen en voordelen die klanten motiveren. Je wilt achterhalen wat mensen daadwerkelijk motiveert en niet uitsluitend beschrijven wat hun sociaaleconomische kenmerken zijn.

Je wilt de onderliggende motieven en doelen kennen en wat hen tegenhoudt. Zo ontdek je nieuwe en betere kansen om je klanten nog beter te helpen.

De context waarin jouw klant zich bevindt bepaalt welke taken hij/zij meer of minder belangrijk vindt. De prioriteiten die ze hebben veranderen afhankelijk van de situatie waarin zij zitten. Die context zal je moeten meenemen bij het ontwerpen van je aanbod.

Dan gaat jouw aanbod aanslaan.

Soms moet je zeker aan de slag met profielen. Die gaan je helpen als je gaat adverteren met Facebook, Youtube, Google of in een magazine.

Maar die profieldata moet je niet gebruiken om beslissingen te nemen welk product of dienst in de markt te zetten of hoe je marketing te doen. En hier gaat het dus veelal mis bij ondernemers. Zij ondernemen nog op de marketing 1.0 manier.

Profieldata zijn een gevolg van een bepaald gedrag of gewoonte van jouw ‘ideale klant’ en niet de oorzaak.

Wat je wilt is een dienst of product in de markt zetten dat aanslaat en ook daadwerkelijk wordt gekocht. En je wilt hier goed aan verdienen.

Kijk, eerst even dit: mensen kopen geen diensten of producten. Ze kopen een betere versie van zichzelf.

Nu denk je, ja hallo….hoe krijg ik dat voor elkaar met wat ik verkoop? Maar weet je, dit geldt echt voor elke business.

Ik werk met klanten in de ICT, asbestbestrijding, spiritual coaches, websitebouwers en nog veel meer. Het principe geldt ook voor hen. Allemaal willen zij zich kunnen onderscheiden, goed verdienen en groeien met hun bedrijf.

Je kan gewoonweg niet diensten en producten in de markt blijven gooien die slechts voldoen aan de huidige behoeften en verwachtingen van klanten. Daar zet je jezelf en je bedrijf mee klem en beperk jij je groei.

Je zult je in plaats daarvan moeten focussen op wat nooit voor klanten verandert: de intrinsieke behoefte om te groeien naar die betere versie van zichzelf. De kosten om die focus na te laten zijn heel hoog.

Wat gebeurt er als je dat niet doet? Vraag dat maar aan het bedrijf Kodak. Zij investeerden niet in betere versies voor de klant. Faillissement was het gevolg.

De realiteit is dat aan de groei van iedere dienst of product een einde komt. Niets duurt eeuwig. Mensen willen zich voortdurend vernieuwen en daarmee verandert hun behoeften.

Dat is echt een menselijk ding. Als een beer langs de rivier staat en een vis wil vangen zou het kunnen dat hij denkt: Ik wou dat vissen beter, sneller of gemakkelijker zou zijn.

Maar een mens zal denken: Dat vissen, wat een gedoe! Als ik nou eens in deze rivier omturn tot een plek waar ik vissen kan kweken, dan heb ik dat gedoe met vissen nooit meer.

Een beer denkt er niet aan zijn wereld verder te ontwikkelen en te innoveren. Maar de mens stelt zich als taak zichzelf te ontwikkelen. En telkens als de mens denkt aan zichzelf ontwikkelen heeft hij of zij een nieuwe taak voor ogen.

Die nieuwe taak brengt nieuwe wensen, verlangens, frustratie en vragen met zich mee. Het is een nieuwe reis voor deze persoon die verder op weg gaat naar een betere versie van zichzelf.

Wil jij ook af van marketing 1.0 in je bedrijf zodat jouw product of dienst gaat aanslaan bij de juiste type klanten en jij genoeg verdient?

Graag kom ik met je in gesprek. Ik leg jou uit hoe dit voor jou werkt.

>>> Boek hier jouw gratis sessie

Hou van jezelf!

XXX Petra

3 Veelgemaakte fouten die jouw business kapot maken

On 4 augustus 2017

Met het einde van de zomervakantie bijna in zicht, wil je graag werken aan je Next Level voor het najaar en volgend jaar.

Zoals je weet help ik ondernemers met het doorbreken van hun inkomstenplafond.

• Iedere ondernemer komt gedurende zijn of haar ondernemerschapsreis verschillende groeibarrières tegen (inkomstenplafonds)
• Een groeibarrière houdt je tegen totdat je de juiste acties neemt in jouw bedrijf
• Iedere week dat jij tegen een groeibarrière aanloopt, mis je inkomsten, impact, en kansen
• Om door een groeibarrière heen te breken is het nodig dat a) je inzichten verkrijgt van een mentor of via masterminds b) spannende sprongen durft te wagen die oncomfortabel voelen
• De stap nemen naar de Next Level is een investering die je een enorme Return On Investment oplevert, kortom je verdient het meerdere malen terug

Wist je dat er maar 3 manieren zijn om je bedrijf te laten groeien? Dat is alles. Weet je al welke dat zijn?

Denk er maar eens even over na.

Laten we eerst eens kijken naar de 3 dingen waarvan veel ondernemers denken dat dit hun bedrijf laat groeien, maar in feite leiden tot heel hard werken, burnout en middelmatige resultaten.

1. Zorg voor meer traffic
2. Doe meer promoties en lanceringen
3. Verhoog je prijzen en krijg meer klanten

Ben je al wat verbaasd? Ik was het zeker. Ik heb mij op deze zaken gefocust. En het resultaat was teleurstellend.

Dit is waarom het focussen op deze 3 zaken om je bedrijf te laten groeien een grote fout is.

Fout #1: Focussen op het verkrijgen van meer traffic

Iedereen wil toch meer traffic, nietwaar? We willen allemaal dat meer en meer mensen onze content zien en onze website bezoeken. Want ja, wie weet wordt een van deze mensen wel onze klant…in theorie.

Dit lijkt heel zinvol. Het is een aanname die je gemakkelijk doet.

Het probleem hiermee is deze…

Jij hebt niet meer traffic nodig.

Als je net met je bedrijf begint zijn er veel effectievere (en snellere) manieren om je eerste klanten te krijgen in plaats van meer traffic krijgen van content, zoekmachines of social media.

En als je nou al klanten hebt, maar je wilt er meer? Nogmaals, ook dan is de focus op traffic de verkeerde.

Als je focust op meer traffic betekent dit meestal dat je weer het zoveelste social media kanaal aan je marketingmix toevoegt en nog meer content gaat creëren.

Elk van die acties vragen meer tijd van jou. Vroeger of later, leg jij het loodje en raak je burnout.

Bovendien, gratis traffic zorgt voor langzame groei. Natuurlijk kun je hier af en toe best snel klanten uit halen. Maar overall heb jij geen controle over dit soort traffic, zeker als Google, Facebook of welk platform dan ook ineens de regels weer eens aanpassen.

Even voor de duidelijkheid, ik zeg hier niet dat je niet aan content marketing moet doen. Het is een megagoed middel om je expertstatus neer te zetten, vertrouwen te winnen en hen voor te bereiden bij jou te kopen.

Wat ik bedoel is, is dat jij om je bedrijf te laten groeien jij een voorspelbare flow van gekwalificeerde leads nodig hebt, en niet meer traffic.

Dus verleg je focus van het verkrijgen van meer traffic, naar het verkrijgen van meer leads. Dat gaat je helpen de strategieën te kiezen die veel vaker voor snellere groei zorgen.

Fout #2: Meer lanceringen en promoties doen

Heb je dit wel eens gehoord of gezegd:
“Ik wil mijn inkomsten laten groeien, ik moet meer diensten/producten verkopen. Dus ga ik meer lanceringen en promoties doen.’’

Dat klinkt heel logisch. Het is een gemakkelijke aanname (die ik zelf meerdere keren heb gedaan).

Maar dit is de naakte waarheid.

Lanceringen zijn prima om jou geld in het laatje te laten brengen, maar bezorgen jou niet een maandelijks voorspelbaar inkomen.

Daarnaast zie ik dat hoe de meeste ondernemers lanceringen doen, zij in de vicieuze cirkel van buigen en barsten zitten.

Lekker geld uitgeven. Yeah!! Weer even lekker die reis boeken en mooie foto’s op Facebook laten zien waar ik nu weer ben. Joepie!

En dan raakt het geld snel op. Shit! Weer snel lanceren!

Even weer voor de duidelijkheid, lanceringen zijn prima als ze op de juiste manier een onderdeel vormen van je businessmodel.

Maar om je bedrijf ermee te laten groeien, zijn ze niet handig.

Lanceringen zijn vermoeiend, kosten je heel veel geld en tijd en zeer onvoorspelbaar.

Ze zijn ook niet zo gemakkelijk te testen, aan te passen en te verbeteren.

En als je te vaak lanceert, put je je lijst uit.

Samenvatten: als je alleen maar focust op lanceringen en frequente promoties om geld te verdienen en te groeien, breng jij jouw bedrijf in gevaar en breek je niet door je inkomstenplafond.

Fout #3: Meer klanten krijgen/of je prijzen verhogen

Als jij het meeste van je geld direct verdient door veel 1 op 1 te werken met klanten of via een opdracht in een organisatie of heel veel tijd besteedt aan 1 klant of organisatie tegelijk, let hier dan even op.

Jij gaat op een punt komen dat je veel te hard moet werken voor veel te weinig geld.

Om dan meer te gaan verdienen, ga jij proberen meer klanten te krijgen. Maar er zit een limiet op de hoeveel tijd die jij tot je beschikking hebt om al die klanten te bedienen. Dit zorgt voor jouw inkomstenplafond.

Of je gaat je prijzen verhogen. Super! De meeste ondernemers moeten sowieso hun prijzen verhogen. En ja, dan ga je zeker meer omzet krijgen.

Alleen als het verhogen van prijzen jouw manier is om meer te verdienen, dan doe jij jezelf tekort. Je kan nog steeds maar een beperkt aantal klanten bedienen vanwege de tijd die je hebt, en er zijn maar een bepaald aantal klanten die bereid zijn die prijzen te betalen.

Ok, nu we helder hebben waar je je niet op focust om je bedrijf te laten groeien, laten we ons nu focussen op wat wél werkt.

Als het erop aankomt zijn er slecht 3 manieren om je bedrijf te laten groeien.

Iedere strategie, tactiek of systeem om jouw inkomen te groeien en meer impact te krijgen valt in deze 3 groeigebieden:

1. Trek meer leads aan
2. Converteer meer leads in klanten
3. Boost de lifetime value van elke klant (dit is hoeveel waarde jij aan je klant levert en het inkomen dat je eruit haalt verspreid over een bepaalde periode)

Dat is het. De sleutel van dit alles is dat je weet…

1. Welke van deze 3 groeigebieden is NU het meest belangrijk voor jou om op te focussen?
2. Welke 1 of 2 strategieën jou het beste gaan helpen in de grootste groei in dat gebied voor elkaar gaan krijgen?

Zie je nu hoeveel focus je daarvoor nodig hebt? Een groeigebied per keer. Een of 2 strategieën per keer.
Dit is je focus. Meer lukt je niet en is overbodig.

Totdat je 1-5 mensen in je team hebt, kan je echt niet meer focus aan dan dit zonder je jouw resultaten te benadelen.

Gezien wat we tot nu toe hebben besproken, is het vrij gemakkelijk in te zien waarom zoveel ondernemers tegen een inkomstenplafond aanlopen en hier niet doorheen breken.

Als jij worstelt met het groeien van je business, is de kans groot dat je…
• Je focust op de verkeerde dingen en/of
• Je teveel tegelijkertijd aan het doen bent

Het eind resultaat?

Jij wordt totaal afgeleid door ieder idee dat in je hoofd opkomt. Je gaat af op ieder volgende sexy marketing boodschap en koopt weer een ‘’shiny object’’, oftewel een tactiek die jou heel veel tijd, geld en focus kost.

“Oh, dat heb ik echt nodig hoor! Ik meld mij aan!”

Beetje bij beetje heb jij een zak voor tactieken en gedeeltelijke strategieen die leiden tot teleurstelling, veel te hard werken en weinig groei.

Ok, veel te overdenken vandaag. Wat je ervan mee kunt nemen is FOCUS.

Weet je waarop te focussen om de doelen te bereiken die jij wilt halen met je bedrijf.

Om meer beweging en inkomsten in je bedrijf te krijgen, daar heb je strategische focus voor nodig. Je niet laten afleiden door zogenaamde ‘Quick-fix formules’, maar echte professionele keuzes gaat maken.

Graag vertel ik je er dinsdagochtend 8 augustus om 10:00 uur meer over in mijn gratis live Business Masterclass 3 baanbrekende manieren om met minder stress meer te verdienen.

In mijn GRATIS LIVE Business Masterclass ontdek je:
✔ De 9 essentiële BOUWSTENEN voor jouw eerste Euro 100.000
✔ Slimme VERDIENMODELLEN waarmee jij lekker verdient
✔ De ONTBREKENDE PUZZELSTUKKEN in jouw bedrijf
waardoor jij te weinig verdient
✔ Hoe jij CONSTANTE STROOM van klanten krijgt en een VOORSPELBAAR HOOG INKOMEN
✔ Wat je kunt doen om de voor jouw PERFECTE LIFESTYLE en VRIJHEID in je bedrijf te creëren

+++ Je ontvangt het gratis werkboek Meer Verdienen, Minder Stress.

Ik spreek je graag dinsdagochtend om 10:00 uur.

Hou van jezelf!

XXX Petra

P.S.: Mocht jij anders ondernemers die ook graag hun bedrijf (verder) van de grond willen laten komen, mail ze dan deze link.

Hoe krijg je meer naamsbekendheid zelfs wanneer je het idee hebt dat niets meer werkt

On 31 juli 2017

Ik schrijf dit blog naar aanleiding van een verhaal dat ik onlangs hoorde van een nieuwe klant in mijn Abundance Business Design Programma.

Ze zei:’’Het lijkt er steeds meer op dat wat 6 maanden geleden werkte, nu niet meer werkt. Ik heb echt van alles geprobeerd: Periscope, Instagram, Snapchat, Facebook Advertising…ik weet het niet meer.’’

Ik heb het gevoel dat jij wellicht deze frustratie ook zo voelt. Gek word je van al die zaken die op je af komen. Je hebt geen idee meer waarop te focussen.

Daarom zal ik je vertellen wat nou echt werkt en elke hype overleeft. Het bereidt je bedrijf voor op de toekomst.

Toen ik 8 jaar geleden mijn bedrijf begon kon ik met een paar interessante blogs en wat mooie tweets heel wat bereiken. Onnodig om te zeggen dat de tijden nu wel veranderd zijn. Social media, bloggen en podcasts hebben de boel de afgelopen jaren flink opgeschud.

Emailmarketing is ook veranderd. Elke week een email sturen vond ik in het begin nogal belachelijk, maar nu, zeker als je een online business hebt, is een paar mails per week sturen gemeengoed. Anders verliezen de mensen op je lijst jou totaal uit het oog tussen al het emailgeweld dat op hen afkomt.

Het is feit is: Dat wat werkte is veranderd.

Veel ondernemers hebben zelfs het idee dat niets meer lijkt te werken.

Als jij het gevoel hebt dat je heel hard werkt om jouw diensten onder de aandacht te brengen aan mensen waarvan je denkt dat ze het interessant vinden, maar het idee krijgt dat je nergens komt, dan is dat uiterst frustrerend.

Wat heeft het nou voor zin om heel veel energie in je werk te stoppen als mensen er toch geen aandacht voor is?
Na maanden het idee te hebben dat je gewoonweg onzichtbaar bent, wil je het wellicht zelfs opgeven.

Maar waar ik achter ben is dat als jij zegt dat niets meer werkt om naamsbekendheid te krijgen, dan heb jij het in werkelijkheid over tactieken die uitgewerkt lijken te zijn. En daar ben ik het wel mee eens.

Qua tactieken zijn er grote veranderingen geweest en er komen er nog meer aan.

De macht van tactieken is zich rond een aantal platformen aan het concentreren. Ik heb dit eerder gezien toen ik eind jaren 90 als internetmarkteer werkte.

Deze platformen – jouw marketingkanalen – hebben de controle over hoe content wordt verdeeld, met wie jij je kan verbinden, en wat zichtbaar wordt gemaakt.

Zonder een goed systeem en proces om jouw content naar buiten te brengen, heeft zelfs de media die jij in eigen beheer hebt steeds minder waarde voor jou als bedrijfseigenaar.

Het lijkt erop alsof het allemaal geen zin meer heeft.

Maar dat is niet waar.

Er zijn vandaag de dag nog steeds veel kansen voor onafhankelijke bedrijven zoals die van jou. Mensen willen graag bij bedrijven kopen die dezelfde waarden hebben, hen niet verleiden via angst, en betekenisvolle en innovatieve diensten hebben. Een van die bedrijven is die van jou.

Maar ok, hoe bereik je dan de mensen die zo graag bij jou willen kopen?

Nou, die bereik je dus niet via het algoritme van Facebook, via het spelen met Messenger bots, via leuke Tweets of je marketingboodschap weergeven op Snapchat.

Vergeet die magische marketing tactieken nou eens om meer te verdienen en zichtbaar te worden en start met wat marketing echt voor jou kan doen.

1) Vermarkt je dienst of product aan 1 persoon tegelijk

Wellicht heb je het idee gekregen dat social media jou gaat helpen honderden of duizenden mensen tegelijk te bereiken. Mogelijk dacht je dat je wel even ‘’wat content’’ te creëren en dat ineens massa’s mensen dit gaan zien, waarderen, liken en delen zodat je niet persoonlijk met iemand over je bedrijf hoeft te praten.

Nou die tijd is dus voorbij.

Marketing is, en dat is het altijd al geweest weet ik door 20 jaar ervaring, bedoeld om mensen 1 voor 1 te bereiken. Het biedt iets waar ze naar verlangen of nodig hebben – dat kan content zijn, een product, of een conversatie.

Vergeet nou eens even hoe je nog meer mensen via Facebook kan bereiken (ja, er komt een dag dat je Facebook bereik nul zal zijn) en start met hoe je contact maakt met de juiste persoon die nodig heeft wat jij biedt.

Natuurlijk is het mogelijk dat je hen via Facebook, Twitter of Instagram vindt – maar je vindt ze niet door zomaar wat in de ether te gooien.

Volgende stap: maak een lijst.

Ik leer mijn klanten een methode waarbij ze een lijst maken van 10, 20 of 30 mensen waarvan ze weten dat deze mensen mogelijk open staan om iets bij hen te kopen. Ze vinden deze mensen 1 voor 1. Ze kunnen naar hen mailen, ze kunnen hen een persoonlijk bericht via Facebook sturen, wellicht – ja dat kan ook – pakken ze de telefoon en bellen ze hen.

Deze oprechte en persoonlijke benadering om contact te maken leidt altijd naar duizenden euros omzet, fans voor het leven, en brengt een grote zucht van verlichting bij hen als ze erachter dat ze mogelijk nooit meer ”een lancering moeten doen”, als ze dat al deden.

2) Focus op datgene waar jij het meest enthousiast over bent

Jouw level van enthousiasme is een enorm grote indicatie om tot succes te komen als het om marketing gaat.
Ach ja, veel ondernemers vertellen zichzelf dat ze een hekel hebben aan marketing, dat is een groot probleem. Deze mensen zullen wellicht ook niet zo enthousiast zijn over wat dan ook.

Zij zijn degenen die constant zoeken naar de ‘’shiny objects’’, ze proberen de magische marketing tactieken te vinden die hen de korte route bezorgt naar de pot met goud. Totdat ze erachter komen dat de tactiek die ze een paar maanden geleden hebben gekocht niet meer zo goed werkt.

Gelukkig voor jou kan jij jouw enthousiasme inzetten tot duurzaam concurrentievoordeel.

Als jij graag meer zichtbaar wilt zijn, meer naamsbekendheid wilt krijgen en je bedrijf wilt laten groeien dan zal je jouw enthousiasme hiervoor moeten laten zien. Jouw enthousiasme is dat wat echt opvalt!

Volgende stap: maak nog een lijst.

– Maak nu een lijst met 10-20 ideeen of onderwerpen waar jij het waanzinnig mee oneens bent in jouw markt.
– Maak daarna een lijst met 5-10 aspecten of onderdelen van jouw product of dienst waar jij mega gepassioneerd over bent.
– Tenslotte, maak een lijst van 5-10 misvattingen die jouw potentiele klanten hebben over jouw dienst of product en beschrijf hoe je die gaat ombuigen.

Zo, nu heb je een grote lijst van zaken waar je enthousiast over kan spreken of schrijven. Denk daarbij aan emails, blogs, podcasts of video’s.

Ga spreken voor groepen bij jou in de buurt over iets dat je op je lijst hebt gezet. En benoem een aantal punten van je lijst tijdens je volgende salesgesprek.

Jouw enthousiasme zal de boventoon voeren in het jezelf en jouw bedrijf verbinden met de juiste mensen.

3) Ga het niet vertellen, laat het zien.
Jouw potentiële klanten zijn skeptischer dan ooit – en gelijk hebben ze.

Ze zijn niet geїnteresseerd in het lezen, of het horen of het bekijken van iemand die iets uitlegt dat ze al miljoen keer hebben gehoord – maar nog nooit iets van hebben gehoord of gezien.

Ze willen ook niet horen dat jouw product het beste, meest innovatieve of het meest leuke is dat ooit is gemaakt.

Ze willen het zien. Ze willen een demonstratie. Ze willen weten wat erin zit, hoe het werkt en waarom het werkt.

Als jouw dienst of product echt anders is, dan willen ze zien wat er dan anders is, liefst zo gedetailleerd mogelijk – mogelijk in vergelijk met wat ze al hebben geprobeerd.

En ja, laten zien geldt net zo voor bedrijven met diensten als voor bedrijven die fysieke producten maken.
Volgende stap: Word creatief, word transparant en leg jouw product of dienst naast die van anderen en toon aan welke verschillen er zijn.

Doe dat via een video, een slideshow, infographic of checklist die daadwerkelijk aantoont wat echt uniek en speciaal is aan wat jij aanbiedt.

Wat nu werkt is niet nieuw.

De strategie en de tactieken die jij nodig hebt om meer naamsbekendheid te krijgen en succes te bereiken met je bedrijf worden niet nu in een of andere hippe Sillicon Valley start-up bedacht.

Het zijn zaken die ik al meer dan 20 jaar inzet als marketeer. Gewoon van persoon tot persoon spreken, authentiek zijn, transparante acties uitvoeren die altijd al hebben gewerkt om een bedrijf te laten groeien.

Deze acties – zoals de telefoon oppakken, voor groepen spreken bij jou in de buurt – zijn wellicht niet zo hip als 10 keer op een dag Facebook posts doen, maar ze zijn wel veel effectiever.

Of je nou net met je bedrijf begint en jezelf afvraagt hoe je de eerste 100 mensen vindt voor je lijst of als je er al duizenden op je lijst hebt staan en geen idee hebt hoe deze mensen weer aan je te binden, dan zit het antwoord in deze 3 sleutels:

– Vermarkt je dienst of product aan 1 persoon tegelijk
– Focus op datgene waar jij het meest enthousiast over bent
– Laat het zien in plaats van vertellen

Bouw geen bedrijf omdat je vrijheid wilt…

On 25 juli 2017

Een vriend van mij had 15 mensen voor hem werken. Hij zat boordevol stress.

Naarmate het bedrijf groeide, groeide ook de uitgaven. Hij was daar een beetje klaar mee.

Ja, het was een bedrijf met een miljoen euro aan omzet maar veel lol had hij er niet in. Hij werkte zich 10 slagen in de rondte.

Hij sprak met mij en vroeg: ‘’Hoe nu verder?’’

Ik vroeg hem waarom hij een bedrijf is gestart, wat de structuur is van zijn bedrijf, en wat zijn doelen zijn.

‘’Ik wil graag bedrijfsculturen veranderen.’’

‘’Dat is jouw missie’’, zei ik, en geen business doel. ‘’Verwacht niet dat je altijd voor je missie betaald gaat krijgen.’’

‘’Oh’’, zei hij, ‘’wij verkopen trajecten die teams begeleiden waar conflicten zijn en weerstand heerst.’’

‘’Ah, prima’’, zei ik, ‘’dat is een business. Waarom ben je jouw bedrijf begonnen?’’

‘’Omdat ik ehhh…vrijheid wilde volgens mij.’’

Toen zei ik iets waardoor hij mij 1 minuut in stilte ademloos bleef aankijken:

‘’Bouw geen bedrijf omdat je vrijheid wilt, bouw een bedrijf omdat je een business wil runnen.’’

Ik stelde hem 2 opties voor in mijn advies:

1. Ga je business opschalen, maak van jezelf tot CEO, en koop andere bedrijven op zodat je niet na de volwassenheidsfase achterop raakt in de markt.

Bouw het naar een 8- of 9-cijferige business en verkoop het.

OF…

2. Hou je bedrijf op het niveau als het nu is en focus op winstgevendheid in plaats van groei, en spaar minstens de helft van het geld dat je verdient.

Vervolgens zei ik: ‘’Er zullen wel eens tijden zijn dat je betaalt krijgt naar jouw waarde, maar in sommige gevallen krijg je niet betaald naar jouw waarde.’’

‘’En wat gebeurt er dan als ik niet betaald krijg naar mijn waarde?’’ vroeg hij mij wat bezorgd.

‘’Dat is de reden dat je de helft van je geld opzij zet.’’

‘’Oh.’’

Hij heeft daarna zijn bedrijf totaal veranderd. Hij kwam tot de conclusie dat hij geen business wilde runnen. Dit betekende focus op winst in plaats van groei.

De lessen die hij leerde zijn:

Je gaat niet krijgen wat andere mensen hebben als je niet bereid bent hetzelfde te doen als zij. In het verhaal van mijn vriend wilde zijn ego de prestige van een groot bedrijf zonder het geld uit te geven om daar te komen.

Helaas dat werkt niet. Als je veel wilt bereiken met je bedrijf zal je flink in de kennis moeten investeren om dat te bereiken.

Soms hoef je niet te groeien om te bereiken wat je wilt. Voor hem was het bedrijf een middel was om een inkomen te genereren zodat hij kon gaan doen wat hij wilde.

Hij verlangde naar meer vrijheid en dat is echt een ander spel dan je bedrijf laten groeien.

Als het voelt dat je aan het verliezen bent, verander dan het spel dat je speelt. Hij keek altijd op tegen ondernemers die beweerden veel vrijheid te hebben, totdat hij erachter kwam dat zij een heel ander spel spelen.

Ga je voor vrijheid of ga je voor groei?

Hoe dan ook, je zal meer inkomsten moeten gaan genereren om een van de twee voor elkaar te kunnen krijgen. Echt door je omzetplafond breken.

Breek door jouw omzetplafond op donderdagavond 27 juli om 20:30 uur met de 15 Verdienmodel Geheimen.

In mijn GRATIS LIVE MASTERCLASS op donderdagvond 27 juli 20:30 uur ontdek je:

-Hoe jij jouw bedrijf ontwerpt tot MARKETINGMACHINE

-Slimme VERDIENMODELLEN waarmee jij lekker verdient

-De 4 SUCCESFACTOREN voor een winstgevend bedrijf

-Hoe jij CONSTANTE STROOM van klanten krijgt en een VOORSPELBAAR HOOG INKOMEN

-Hoe jij op korte termijn naar jouw NEXT LEVEL kan gaan

+++ Je ontvangt het gratis werkboek Verdienmodel Geheimen.

Geef je op via: http://bit.ly/masterclass2707

Hou van jezelf!

XXX Petra

P.S.: Forward dit blog naar andere ondernemers die ook graag echt voor hun NEXT LEVEL in ondernemerschap willen gaan. Mijn dank is groot!

Ze kunnen zich aanmelden via deze link.

Laat weten dat je meedoet met deze live training en meld het in het Facebook Event.

Pages:1234567...42»